Az egyik korábbi postban már említettem, hogy Tim Berners-Lee-t, miután lepakolt egy-két nem is apró mérföldkövet az internet és a web életében, tekintette és tekinti a világ egy jelentős része a web egyik legnagyobb szakértőjének. Az "internet atyja"-ként is emlegetett Berners-Lee 1998-ban határozta meg a web3.0-ként is ismert szemantikus web definícióját.
"A szemantikus web a mai web egy kiterjesztése, melyben az információk jól definiált jelentéssel bírnak, jobb együttműködést lehetővé téve az ember és a számítógépek között.” /Tim Berners-Lee: The Semantic Web/
A teljes definíció kicsit hosszabbra sikerült, viszont a legalapvetőbb feltétel - az információk gép által is értelmezhető jelentése - már ebből a rövid idézetből is érthető. /Hosszabb fejtegetését majd egy külön posztban fogom megejteni/.
Ha már megszületett a fogalom, akkor a webes társadalom és a kutatók elkezdték a fejlesztését és keretrendszerének leírását már 1999-ben. De közbe jött egy dotcom-lufi-pukk, és egyes kutatóknak másfelé terelődött a figyelme.
Az egyik ilyen kutató Tim O'Reilly volt, aki 2001-ben a NASDAQ jelentős zuhanása után azt kezdte el vizsgálni, hogy milyen üzleti modellel rendelkező internetes vállalkozások vészelték át sikeresen a tőzsde mélyrepülését. A kutatások alapján megállapították, hogy azok a cégek és azok a projektek bizonyultak életképesnek, amelyek lehetőséget biztosítottak a felhasználóknak, hogy módosítsák a szolgáltatás szerkezetét, vagy ahol maga a szolgáltatás- illetve szoftverfejlesztés közösségi módon zajlott. Jó példa erre a www.amazon.com, ahol a felhasználók kiegészíthették az egyes termékismertetőket a saját jegyzeteikkel.
A Web 2.0 elnevezés 2004-ben született, és szintén Tim O’Reilly nevéhez köthető. És nem utolsó sorban a web talán eddigi legnagyobb vitáját váltotta ki. A megosztottságot talán az szemlélteti a legjobban, hogy Tim Berners-Lee 2006. szeptemberében felháborodott, mikor a Web 2.0-ról kérdezték, és buzzwordként jellemezte, majd egy hónapra rá, 2006. novemberére teljesen megváltozott a véleménye, és mint az új internet üzleti modelljének nevezte.